-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:7754 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا زن نميتواند مرجع تقليد باشد؟

مرجع تقليد، مورد مراجعه مردم و رهبري جامعه در امور اجتماعي و سياسي و علمي است. مرجع تقليد تنها مورد مراجعات علمي و فقط يك نظريه پرداز نيست، بلكه راهكارهاي پيشرفت و اداره اجتماع به دست وي است. از اين رو غير از بُعد علمي و فقهي، مسئوليت و مديريت جامعه را نيز برعهده دارد. بسياري از فقهاي بزرگ و با تقوا سعي ميكردند مرجعيت به دوش آنان نيافتد.

در تاريخ فقهاي شيعه، بزرگاني چون شيخ انصاري از پذيرش مديريت و مرجعيت ابا داشتند و خود را كنار ميكشيدند، چون مرجعيت مسئوليت است. رسيدن به مقامات اجتهاد، فقاهت، فهم كتاب و سنت و مفسر قرآن شدن اختصاص به مرد ندارد.

زنان نيز ميتوانند به اين مقامات نائل شوند اما مرجعيت كه بُعد اجرايي دارد، به لحاظ مسئوليت سنگين آن برعهده فقيهي كه مرد باشد، نهاده شده است.

آيت الله جوادي آملي ميگويد: مرجعيت امانت است، ولي فقاهت مقام است. وزارت امانت است اما تقوا مقام است و در آنچه تعلق به جان دارد و كمال روح است، زن و مرد يكسانند، اما در محدوده آنچه امانت و وظيفه است، كارها تقسيم شده است. اجتهاد، فقاهت، وارث علوم انبيا شدن، فهم كتاب و سنت، مقام است و اختصاص به مرد ندارد. زنان نيز ميتوانند به اين مقام برسند، ولي مرجعيت مسئوليت است.

درجات بهشت بر معيارهاي مقامات معنوي و تقوا است، نه بر معيارهاي اجرايي. در هيچ موردي ديده نشده است كه درجات بهشت بر معيارهاي اجرايي تقسيم شده باشد تا گفته شود: به زن سهم كمتري ميدهند، بلكه تقسيم براساس معنويات و اصول ارزشي است.

اما اين كه چرا مديريت و مسئوليت در خانواده و اجتماع به مرد داده شده، براي آن است كه دشوارهاي اين مسئوليتهاي سنگين را مردان بهتر ميتوانند تحمل كنند. به اضافه اين كه مرجعيت و ولايت بر مسلمانان، ادامه و تتمّه امامت است. او است كه دستور جنگ و صلح و رتق و فتق امور را صادر ميكند، مردان كه هر كدام مسئوليت اجرايي كوچك و بزرگ دارند، با او (مرجع و رهبر) ديدار و ارتباط دارند. اما اگر مرجع و رهبر زن باشد، چگونه اين ارتباط انجام شود؟(1)

پينوشتها:

1 - زن در آينه جلال و جمال، ص 402.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.